lauantai 26. maaliskuuta 2016

Pieni hyvinvoinnin muistilista


Rentoilulauantai, aamupuurot, aamusaunat takana ja päivän suunnitelmat auki.. 
Näyttää taas leppoisan hyvälle kaikki omat pikku ympyrät, ei haittaa haravoimattomat lehtiröykkiöt pitkin pihoja, pihalle kasattu valtaisa puukuorma, tiskit tai kellarin autotallissa vierailleet jyrsijät (vaatii toimenpiteitä..).. Pitkien, hyvien unien vaikutus on hurja! 
Tekikin mieli laittaa tänne vähän ylös juttuja, joita kannattaisi muistaa tässä kevään korvillakin, kun vauhti yleensä kasvaa synkassa auringon kanssa.
Ihan perushuttua, mutta joista silti liian helposti tulee tingittyä...


Pidä huolta, että nukut tarpeeksi
Unen tärkeys on ihan valtaisa, sitä saa herkästi kokovartaloahdistuksen pelkästä unen vähyydestä. Tarkistele unen määrä ja laatu, ja jos jossain kohdin hiertää, niin mieti mahdollisimman pian, kuinka korjailla asiaa. Unettomuuden kanssa tallaaminen on tuskainen polku, mutta siitäkin voi selvitä voittajana irti.

Tee asioita, joista nautit
Tee jotain, mikä vie ajatukset pois arjen kiemuroista, keksi "oma juttusi", jotain, minkä ei tarvitse olla hyödyllistä ja tuottavaa, vaan vain sinua varten iloa tuomaan. Punttis, kirjoittaminen, saunominen, maalaaminen, käsityöt, lenkkeily, sisustelu, piirtely, keramiikka, leffat, luonto, kokkailu, askartelu, eläimet, uiminen, valokuvaaminen, kirjat, remppailu, mitä kaikkia näitä nyt on... Mieti oma ilonaiheesi, pidä siitä kiinni ja nauti, ilman suorituspaineita mistään.

Varaa kalenteriin lepopäiviä
Ota tilaa ja hengitä, juo kuppi kuumaa mitään tekemättä, anna aivoille tyhjää tilaa nollautua. Tässä nykymaailman informaatiotulvassa hyvinvoinnin kannalta aika oleellinen taito on pysähtyä ja olla, keskittyä siihen käsillä olevaan hetkeen, rauhoittaa levottomana poukkoileva mieli.
Pysähtyminen antaa tilaa omille ajatuksille, missä mennään nyt, pitäisikö jotain tehdä toisin, mikä on hyvin, mikä tuo iloa ja mistä olla kiitollinen.

Helli itseäsi hyvällä ravinnolla
Nauti reilulla kädellä kasviksia, juureksia, hyvää tekeviä pähkinöitä, siemeniä, yrttejä, linssejä, papuja, hedelmiä, täysjyvää, marjoja, hyviä rasvoja, vihreää teetä, avokadoja, runsaasti vettä...
Kokeile rohkeasti uusia juttuja, siitä iloitsee sekä kroppa, että mieli.


Hyvää mieltä tähän lauantaihin!


2 kommenttia:

  1. On kyllä hyviä muistutuksia. Nyt kun ilmat lämpiää, niin olisi
    kiva olla paljon ulkona,- kävellä, pyöräillä tai vaan istua kannon nokassa :)
    Talvella tykkäsin aika ajoin tehdä Sudokuja...kivaa aivojumppaa.
    Vielä kun sais kiinnitettyä enempi huomiota ruokavalioon. Hyvä vinkki oli
    sulla aikasemmin kirjoitus juuresosekeitosta. Sitä pitää tehdä.
    Mukavaa kevään jatkoa koko perheelle <3 :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänään tuli kyllä oltua täällä useampi tunti pihalla kun oli niin hyvät kelit ♥ Puusavotta eteni hienosti, ja O laittoi tyttöjen kanssa vaahteroista mahlat valumaan..
      Sosekeitto oli kyllä tosi helppo, sinne voi tunkea mitä vaan. Ja varmasti hyvin onnistuu ilman laktoosiakin :) Oon tehny nyt useampaan kertaan vähän erilaisia versioita, tuli oikeen himo niihin sössöihin, ja vielä paljon siemeniä päälle, nam!
      Kivaa kevään etenemistä sinne myös! ♥

      Poista

Lämmin kiitos viestistäsi ♥
(Yli 7 pv vanhoissa teksteissä on käytössä kommenttienvalvonta, jotta huomaan varmasti jokaisen viestin.)